Keskustelualueet > Koti

Uusi polstari jouluksi.

(1/4) > >>

Hemuli:
Hei, tiedättekö mikä on polstari? No ainakin pumpuli ja Kropsu tietävät. Ehkä ovat vaihtaneet joskus vuosikymmeniä sitten uudet oljetkin jouluksi polstariin. Minä ainakin olen...
Kuinka tulikin polstari mieleen.

Oltiin nimittäin isännän kanssa tänään isolla kirkolla patjoja koemakaamassa, en olekkaan ennen kauppareissulla makoillut. On ne hienoja nykyajan patjat, on pehmeää ja kovaa patjaa ja siltä väliltä painon mukaan.

Kalliiksi tuli ne makaamiset, mutta sanoin, että kyllä ne sitten meidän iän kestää. Myyjäpojat kehui, että kahdenkymmenen vuoden päästä myydään meille uudet. Sanoin silloin jo kasvavani koiranputkea, oli siinä pojilla hauskaa.

Ruokailuryhmän ostajille mainostettiin keraamista veitsisarjaa kylkiäisenä, mutta eivät antaneet meille, vaikka kaksi ruokailuryhmää saisi patjain hinnalla. Kehuivat puukkojen olevan liian vaarallisia sängyssä.

Ihan hiukan piristi päivää tämä polstarien osto, niin oli mukavat myyjät.

Sillai kai! ;)

pumpuli:
Hi-hii, Hemuli!  ;D

Kyllä olen polstaria ollut täyttämässä. Kyllä on ajat muuttuneet. Mitä ne oli ne haituvat joita kerättiin tyynyjen täytteeksi?

Eilen oli poika ruuvailemassa mun moottorisänkyäni. Yksi ruuvi oli tipahtanut (luulin aluksi, että mun päästäni). Nyt taas toimii. Pääpuoli ja jalkapuoli nousee.

Sillai kai.  ;)

Hemuli:
Voi kun onkin mukava muistella jotain ikivanhoja asioita.
Ihan saan mieleeni sen olkien tuoksunkin, kun mentiin sinne pyöreän polstarin päälle nukkumaan. Juhannus taisi olla toinen, kun oljet vaihdettiin. Silloin oljet olivat liukkaita pätkiä vain kun niitä kopisteltiin ulos polstarista.

Oliko ne haituvat osmankäävistä tai pampuiksi me niitä mukulana sanottiin? En ole varma. ::)

Moottorisänkyä mekin katseltiin, mutta vain katseltiin, sitä ei koemaattu, tiedä vaikka olisi niin siihen ihastuttu, että sänkyn olisi pitänyt muuttaa meille. :D

Hyvää yötä, nukkukaa hyvin!

pumpuli:
Tottamooses! Ne haituvathan oli suovillaa tai niittyvillaa. Kuukkeloida piti.  :-[

Muistatko, Hemuli? Sen polstarin päälle vedettiin rohtiminen raiti ja tyynyn päälle tyynynvaaru. Peittona oli viltti tai täkki ja siinä pitsein tai nimikirjaimin koristettu päälilakana. Vällyjä en muista meillä olleen. Mistähän ne oli tehty?  :-\

Tuossa aamunavauksessani, moottorisängyllä, kahvikuppi mahan päällä, mietin, että ennenvanhaan kaikki käytetiin hyväksi. Ei ollut jätevuoria!  :D

Hemuli:
Muistelot jatkuu....

Niistä vällyistä. Meilläkään ei ollut vällyjä, mutta tämän nykyisen kotini vintiltä vällytkin vielä löytyvät.
Lampaan taljahan niissä on alimpana ja päällinen on tikattu, mitä sitten lienee siellä välissä, se on arvoitus.

Kumma kun niistä tyynyn täytteistä ja niiden kokoamisista ei ole mitään mielikuvaa. Raiti nimi on tuttu, mutta vaarua en muista meillä tyynyliinasta nimenä käytetyn.
Pumpuli on jo lapsena nukkunut pitsilakanoissa, meillä kotona ei silloin aikojen alussa ollut muuta kuin viltti tai täkki pelkästään.

Eikö kellään muulla ole mitään muisteltavaa aiheesta?

Ja missä luuraa Kropsu? ♥

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta