Kirjoittaja Aihe: Kirjan lukunurkka  (Luettu 171330 kertaa)

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #135 : 11.10.2013 15:39:26 »
Pumpulit ymt. Nyt en ehdi kuin vain nauraa!!! Rantakiireet vievät viivana.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #136 : 11.10.2013 15:45:26 »
Hi-hiiiii! Pakko jatkaa vielä. Ootko, Justiina, huomannut, että tänne on kirjautunut KROPSU3. Onkohan se sen Kropsu 1:n pikkuveli? Ainakin on hiljasempi, kuin Kropsu1. Toivotetaan tervetulleeksi!  ;)

Huomasin, mutta enpä usko alkuperäiseksi Kropsuksi. Se aito olisi jo kirjoittanut jotakin jäljittelemättömällä tyylillään.
Kaipailin ja joku toinenkin kaipaili Kropsua. Mitähän on tapahtunut?

Mahtuuhan tänne - - - kopiotkin, jotta ei kun iskemään tarinaa, kolmas pannukakku...

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #137 : 11.10.2013 19:51:14 »

Mahtuuhan tänne - - - kopiotkin, jotta ei kun iskemään tarinaa, kolmas pannukakku...

Kirjauduin vielä takaisin. Tuli mieleen, että joku pian polttaa hihansa, kun kutsuin uutta "Kropsua" pannukakuksi. Ties, vaikka kropsun ja pannukakun yhteys ei olisi kaikille selvä. ???

Kropsu on pannukakku Pohjanmaalla.
Tässä yksi hauska ja ruokaisa ohje, perunakropsu.

http://miksuliini.vuodatus.net/lue/2010/05/perunakropsu

Tämä ei ollut taaskaan kirjoihin liittyvä juttu, mutta menköön.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #138 : 11.10.2013 21:35:34 »
Minäkin olen kaipaillut Kropsua.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #139 : 21.10.2013 09:33:31 »
Mitähän nämä meidän palstalaiset oikein puuhaa kun eivät ehdi tai viitsi kertoilla kuulumisiaan.
Uskon että moni ainakin lukee jotakin.Mitä näihin syksyn kotimaisiin uutuus kirjoihin tulee,joko olette ehtineet niihin tutustua.
Minulla on kirjasto aivan tuossa lähellä ja käytänkin sitä melko ahkerasti.Orasen kirja Kekkosesta ei sytyttänyt,oli jotenkin jo vanhan toistoa.Utriosta olen aina pitänyt,nyt sekään ei saa minulta enää paljon pisteitä,onkohan hänkin jo kaiken kertonut.
Mutta keksin uuden historiasta kertovan,Kristiina Vuori.Mahtavaa kerrontaa minun makuuni.
Onkohan sekin tätä hiipivää vanhuutta että ihminen tulee jotenkin kriittisemmäksi vaikka pitäisi olla sopeutuva,sehän on nyt ajan rendi.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #140 : 21.10.2013 16:58:21 »
Onnellinen sinä, jos kirjasto on lähellä, silloin niitä uutuuskirjojakin ehtii nappaamaan. Minulla on kirjastoon matkaa, mutta käydessäni jätän varauksia. Nytkin odottelen Pauliina Rauhalan Taivaslaulua. Joskus on käynyt siten, että kotimatkalla on puhelimeen tullut tekstiviesti saapuneesta kirjasta. Kirjan aiempi lainaaja on tullut perässä kirjastoon.

Uutuuksista luin Päivi Hämeen-Anttilan Marionetit, mutta se oli minulle lievä pettymys. En osaa eritellä, miksi kirja ei vastannut odotuksia. Se ei vaan kolahtanut.

Minulla on mennyt koko syksy Kustavissa. Kuten kerroin aiemmin, päätin lukea Alastalon salissa. Siinä oli puuhaa, mutta 80 vuotta sitten ilmestynyt kirja on huolellisesti läpi luettu.

Huomasin kirjaston uutuusluettosta, että Jan Quilloun Suuren vuosisadan toinen osa Keikari on ilmestynyt. Viime talvena luin ensimmäisen osan eli Sillanrakentajat. Kirja oli tosi paksu. Mahtaako Keikarikin olla samaa kokoa... Varasin kirjan kuitenkin.


Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #141 : 21.10.2013 20:46:21 »
Minun on pakko tunnustaa, että "entisen elämäni = Hesan vuodet)" jälkeen en ole säännöllisesti ehtinyt lukemaan muuta, kuin tietokirjallisuutta ja rakentamiseen ja uudisrakentamiseen liittyvää tekstiä.

Niin ja pojille tietenkin luin, luin ja luin vaikka mitä. Muutimme "maalle" heidän ollessaan 7- ja 8-vuotiaita.

Niinpä he oppivatkin itse lukemaan jo alle viisi vuotiaina. Olin taas kerran lukemassa "Maalaishiiri ja kaupunkilaishiiri"-kirjaa, kun vanhempi pojista totesi: "Kuule äiti, olisikohan viisainta, että minä lukisin!". Minä nimittäin ilmeisesti ajattelin lukiessani niitä näitä ja luin herneen tukikepin tukkikepiksi!!! Vaidoimme lukijaa ja minä vain ihmettelin, että osasiko hän kirjan ulkoa vai osasiko hän kirjaimet. Ja kirjaimet hän osasi!

Tuolle kaverille olin pikkukaupunkimme kirjastosta varaamassa tänään kahta tenttikirjaa Hesaan ja samalla huomasin, että kärryllinen jouluun liittyvää vihkosta ja kirjaa oli jo esillä. Huomasin lähteväni 12 jouluaiheisen niteen kanssa kirjastosta.

WSOY:n Harrasteopas-sarjasta löytyi Irma Koskisen "Joulukoristeet ja pikkulahjat", Eeva Lindenin ja Tuulikki Talvitien "Olkityöt", Ruotsinkielisestä alkuteoksesta "Julboken" suomennettu "Suuri Joulukirja", jossa ruokia, perinteitä, askartelua, lukemista ja lauluja. Valion kustantama "Tervetuloa Joulu". Joulun leipomusten ja muun ruuanvalmistruksen ohessa siinä kerrotaan muistakin jouluisista asioista. Pakko heti lainata runo, mikä on ko. kirjaan lainattu Suomen kansan vanhat runot XIII, 1937 - kirjasta.

"Joulu tulloo, jonner, konner
saavat lapset voita syyvä,
vanhat ämmät talkkunaa.
Likoille pukin pakanoi,
akoille kauran akanoi,
pojille voita, rieskaa!"

Minun jouluni alkoi tavallista aikaisemmin!!!

Kyllähän tuota jouluhössötystä jo alkaa olla vähän joka puolella. Onneksi joululaulut ovat vielä pannassa!

Mutta kyllä minä vielä alan lukemaankin, kunhan pääsen maaseudun rauhaan.
 

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #142 : 02.11.2013 10:02:25 »
Oltiin suunniteltu syyssiivousta työsiirtolaamme,mökille,mutta sataa.
Niinpä on hyvä syy tarttua kirjaan.Onko teistä kukaan seurannut tätä syksyn sarjaa..Naisten paratiisi....televisiosta.
Kertoo Lontoolaisesta tavaratalosta.Mahtavan hyvä,jäin heti koukkuun.
Nyt tyttäreni vihjaisi että se on myös kirjana,tapahtumat siinä vain sijoittuvat Pariisiin.
Kyselin kirjaa kirjastossani ja se löytyikin hyllystä.
Kariston julkaisema jo vuonna -74.
Ei sitä aina arvaakaan mitä helmiä löytää kun hoksaa etsiä..

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #143 : 02.11.2013 12:57:54 »
Onko teistä kukaan seurannut tätä syksyn sarjaa..Naisten paratiisi....televisiosta.
Kertoo Lontoolaisesta tavaratalosta.Mahtavan hyvä,jäin heti koukkuun.
Nyt tyttäreni vihjaisi että se on myös kirjana,tapahtumat siinä vain sijoittuvat Pariisiin.
Kyselin kirjaa kirjastossani ja se löytyikin hyllystä.
Kariston julkaisema jo vuonna -74.
Ei sitä aina arvaakaan mitä helmiä löytää kun hoksaa etsiä..

Olen seurannut sarjaa. Yllättävän nopeasti alkoi toinenkin tuotantokausi. Sarja on huolellisesti tehtyä brittiläistä työtä. Aika romanttista menoa, mutta näin syysharmailla sekin kelpaa.

Kun sarja alkoi, kerrottiin että se perustuu "löyhästi" ranskalaisen Emile Zolan romaaniin Naisten aarreaitta. Sitten kuukkeloin kirjaa ja löysin arvioinnin, jossa haukuttiin huono suomennos oikein maan rakoon. Mutta jos kieleen ei kiinnitä huomiota, voisi lukija verrata Zolan alkuperäisen ja brittiläisen sarjan yhtäläisyyksiä ja eroja. Alkuperäisteoksessa tapahtumapaikka on tietysti Pariisi. Ehkä sarjassa  henkilöiden nimet ovat englannin kielen mukaisia.
Pitääpä kysellä, onko kirjaa meidän kirjastossa.

Eilinen jakso laittoi miettimään naisen oikeutta omaisuuteensa. Milloin suomalainen nainen sai oikeuden omaan omaisuuteen? Sarjassa Catherinen aviomies kertoi omistavansa vaimon perintönä saaman tavaratalon. Tämä 1800-luvun lopun Ranskassa.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #144 : 02.11.2013 14:40:12 »

Eilinen jakso laittoi miettimään naisen oikeutta omaisuuteensa. Milloin suomalainen nainen sai oikeuden omaan omaisuuteen? Sarjassa Catherinen aviomies kertoi omistavansa vaimon perintönä saaman tavaratalon. Tämä 1800-luvun lopun Ranskassa.

Kun kysyy ja itse vastaa... 

http://www.minna.fi/web/guest/virstanpylvaat

Katsokaas siskot vuotta 1929. Silloin vasta nainen vapautui miehensä holhouksesta ja sai oikeuden omaan omaisuuteen. Kuitenkin meillä oli silloin ollut jo yli 20 vuotta äänioikeus ja oikeus asettua ehdokkaaksi.
Mielenkiintoinen tämä minna fi.

Nyt lähden laittamaan ruokaa perheen päämiehelle!  ;D

KROPSU3

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #145 : 03.11.2013 10:20:53 »

Eilinen jakso laittoi miettimään naisen oikeutta omaisuuteensa. Milloin suomalainen nainen sai oikeuden omaan omaisuuteen? Sarjassa Catherinen aviomies kertoi omistavansa vaimon perintönä saaman tavaratalon. Tämä 1800-luvun lopun Ranskassa.

Kun kysyy ja itse vastaa... 

http://www.minna.fi/web/guest/virstanpylvaat

Katsokaas siskot vuotta 1929. Silloin vasta nainen vapautui miehensä holhouksesta ja sai oikeuden omaan omaisuuteen. Kuitenkin meillä oli silloin ollut jo yli 20 vuotta äänioikeus ja oikeus asettua ehdokkaaksi.
Mielenkiintoinen tämä minna fi.

Nyt lähden laittamaan ruokaa perheen päämiehelle!  ;D


Oliskohan niin että nainen on vasta nyt oppinut hallitsemaan omaisuuttaan.
 Enää ei ole niitä Auervaara ja Ylermi uutisia lehdissä,, varakkaat naiset olivat
silloin alttiita ostamaan lempeä "Aurinkomiehiltä"..
 Huom. Aurinkokuningas TAMI-tanssii tähtienkanssa.. eikä pelkästään miesten kannattelemana.  :P :o 

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #146 : 03.11.2013 16:20:22 »

Oliskohan niin että nainen on vasta nyt oppinut hallitsemaan omaisuuttaan.
 Enää ei ole niitä Auervaara ja Ylermi uutisia lehdissä,, varakkaat naiset olivat
silloin alttiita ostamaan lempeä "Aurinkomiehiltä"..
 Huom. Aurinkokuningas TAMI-tanssii tähtienkanssa.. eikä pelkästään miesten kannattelemana.  :P :o

Tamit ja muut jääkiekkomiehet eivät saa minua lämpenemään (josko kukaan enää).

Nykyajan naiset eivät enää odota kädet ristissä ritaria ja valkoista ratsua. Naisista on oman työn ja yhteiskunnallisen aseman muutoksen mukana tullut itsellisempiä. Kerrotaan, että rikkaat puumat ostavat nuorta seuraa, mutta eivät jää yhden miehen koukkuun  rahastettaviksi. Tämä ei ole koettua, on vain luettua.

Joko naiset eivät halua kertoa poliisille tultuaan petetyiksi tai he ovat oppineet varomaan auervaaroja. Mutta ovatko miehet oppineet varomaan rahaa saalistavia naisia? Useammin on lehtijuttuja höynäytetyistä vanhemmista miehistä kuin petetyistä naisista. Oikeudessa sitten haetaan takaisin naisystävän ylläpitoon menetettyjä rahoja. "Kaikk män eikä piisantkaa..."
Niin se kehitys kehittyy.  ;D

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #147 : 04.11.2013 09:02:04 »
Hyvin meni aika Naisten paratiisin seurassa,mielenkiintoisaa luettavaa ainakin tälläiselle yrittäjähenkiselle.
Tapahtumat ja suunnitelmat ovat olleet samoja kuin meillä sitten 100v. myöhemmin.
Ja mielenkiintoinen yksityiskohta.Sitten huoneeseen astui Vanhus.Noin kuusikymppinen pönäkkä paroni,huomaa,vanhus.
Mutta tuohon teidän keskusteluunne Justiina ja Kropsu.
Kyllä niitä on miehiäkin osattu höynäyttää.Tapasin kerran soittoruokalassa itkevän miehen.
Hän kertoi että on ikävä Roosaa.
Nainen oli osannut narrata poloiselta omaisuutta ja saanut petoksista vankeustuomion.
Mutta nyt Paavolla oli niin ikävä Roosaa kun hän sitä niin Rakasti.

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #148 : 12.11.2013 10:00:43 »
Ei kai vain vähän kateus häivähtänyt kun tästä meidän suosikki-Tamista kerroit Kropsu ystävämme.
Siksi kai Tami niin kauan mukana pysyikin kun niin moni meistä sen samaisti omaan tanssitaitoonsa.
Kun tuolla parketilla liitelemme niin ainakin minusta tärkeintä on se tanssin ilo.
Sitten nämä taiturit ovat aivan eri asia.Ainakin minulle tuli paha mieli kun Raagel joutui jättämään homman kesken.
Mutta nythän se asia korjaantui.
Luetuista kirjoistahan minun piti puhua.Kyllä kannattaa lukea tuo vanha romaani,Naisten Paratiisi ..vaikka onkin yksityiskohtien kuvaaminen aina välillä aika pitkästyttävää.
Mutta se tärkein sanoma siinä on että aina kannattaa yrittää eikä tarvitse antaa periksi ja jäädä toisten jalkoihin.
Miten paljon on nykyään naisia jotka huokailevat ja odottavat että koskahan tuo minun avo-mies kosii .
Oma syyhän se on jos levittää jalkansa liian aikaisin.Samoin se on ollut jo 150 vuotta sitten naisten tapa ja kohtalo.
Mutta voikaa hyvin ja kirjoitelkaa mielipiteitänne joulua ootellessa.Hymyillään kun tavataan..

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Kirjan lukunurkka
« Vastaus #149 : 12.11.2013 12:23:14 »
Kuinkahan paljon televisiosarja ja Zolan romaani lopulta vastaavat toisiaan? Ajattelin katsoa kirjaston tietokannasta, mahtaako siellä vielä olla saatavana Naisten tavarataloa.
Naisen asema on ainakin länsimaissa parantunut valtavasti  työnteon oikeuden suhteen. Ei tarvitse jättää työtä avioitumisen jälkeen kuten televisiosarjassa piti.

Anniliisa, miksi ne avovaimot eivät itse kosi?  Eikös nämä kosintarituaalit ole menneen maailman tapoja!  ::)

Monesti vanhat lukuromaanit ovat niin likaisia, ettei niiden kanssa ole kiva mennä sänkyyn. Siksipä hyökkään yleensä uutuushyllylle. Tosin olen lainannut äskettäin kolme  melko uutta kirjaa, joista yksi  haisi tupakalle, toinen hajuvedelle ja kolmas homeelle. Eivät olleet mieluisia yölukemisia.

Tänään julkistettiin uudet Finlandia-ehdokkaat. Yhtään ehdokasta en ole lukenut. Kjell Westön kirjan ajattelin jo aiemmin varata kirjastosta, koska se kiinnostaa aiheensa puolesta. Moni lukija näyttää ihmettelevän, miksi Pauliina Rauhalan Taivaslaulu ei päässyt ehdokkaaksi.
Viime vuonna kuului marinaa miesasiamiesten piiristä, koska naisehdokkaita oli enemmistö. Nythän tilanne on toisin päin.