Kirjoittaja Aihe: Kevään merkkejä...  (Luettu 10501 kertaa)

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Kevään merkkejä...
« : 21.03.2012 23:28:03 »
Goldenin etusivulla hauhau tassuttelee kohti avoimen veden rantaa. Tuskin uimaan menee!

Sunnuntaiaamuna mökkirannalla juniori katsoi "Räikkösiä" ja minä huutelin, että katsopas saaren pohjoispuolelle, joku on uskaltautunut vielä hauhaunsa kanssa aamukävelylle jäälle. Juniori kurkisti maisemaa ja totesi samalla, että vastapäisen saaremme rannalla näkyy iso musta hauhau, perintöhauhaumme!!! Juniori meni terassille ja huuteli mustalle hauhaulle "tulepa takaisin-komentoja". Oli kiltti ja totteli ja hitaasti tassutteli kohti mannerta.

Maanantaina menin takaisin rannalle ja tiistaina, kun olimme hyvästelleet kymmenen vierastamme ja tein rannalta pois lähtöä, huomasin perintöhauhaumme löntystelevän kohti saaren rantaa. Nyt kiekaisin minä ja hitain liikkein hauhau otti suunnan takaisin mannerta kohti.

Nyt mietin ankarasti, pitäisikö minun laittaa hauhau pitkän narun päähän kiinni rannalla ollessamme. Tuskin hän pystyy arvioimaan, koska jää lakkaa kestämästä. Kolmetoista vuotias "vanhus" ei varmaan jäitten seasta osaa pelastautua ja minusta ei kyllä ole hengenpelastajaksi heikoilta jäiltä.

Jäät tosin vielä kestävät hauhaun painon, mutta lähitulevaisuudessa on se päivä, kun jäille ei ole enää menemistä...hauhaullakaan.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: Kevään merkkejä...
« Vastaus #1 : 17.04.2012 18:37:28 »
En ennen itselleni ole vastannut, mutta kerta se on ensimmäinenkin!

Rannallakin tuli märkää räntää taivaan täydeltä, ei vastarannat näkyneet. Ei ollut pelkoa, että hauhau olisi järven jäälle lähtenyt, kumikengät olisi tassujen suojana saanut olla. En ole vielä häntä liekaan laittanut ja taitaa kevät edetä niin, että järven jäällä märkää riittää.

Lapsuuden vesimyllyt tulivat mieleen, kun kävin kurkkaamassa pellonreunan ojan iloista vedenjuoksua kohti järveä. Johan ko. virtauksesta taitaisi sähköäkin saada!!!

Juoksun alkulähteillä on ns. aukko ja aukottamisen jälkeen rantaan on juossut "värjääntynyttä" vettä, laittakohan kantomaailma humukset liikkeelle, kun ei enää ole janoisia puita.

Raili

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Kevään merkkejä...
« Vastaus #2 : 17.04.2012 22:35:27 »
Tulee se kevät. Vaikka ehkä verkkaalleen. Minun kohdallani lumet ovat menneet,  järvessä jäätä vain ihan rannassa. Monta vuotta olen jo kirjannut muistiin näitä vuodenaikoja. Tänä vuonna ainakin täällä Etelä-Suomessa taidamme olla vähän etuajassa. Nyt lumet ovat menneet, leskenlehti kukkii, sinivuokkokin aloittelee.  :)

pauliina

  • Vieras
Vs: Kevään merkkejä...
« Vastaus #3 : 18.04.2012 06:47:52 »
 Minun kevääni alkaa lintujen konsertilla.

Mustarastaat...peipposet...kiurut...kuovit...


kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Vs: Kevään merkkejä...
« Vastaus #4 : 18.04.2012 08:51:02 »
Huomenta... ja hämmästykseni pauliinan "keväänmerkkien"
havainnollisuudesta. Milläkonstilla ollenkaan sait ne linnut
lentämään" viestiiisi..ja vielä aamuyöllä!?

Hilja maitolikka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Kevään merkkejä...
« Vastaus #5 : 18.04.2012 12:05:29 »
Tämähän on selvästi paras keskustelufoorumi, missä minä olen käynyt. Ehkä ylläpidon ohjeet on vasta tulossa, I hope so.. toivon niin.
Tuossa yläpuolelta on tyypillisimmän tekstinkäsittelyn keinot käytettävissä.
Kun  klikkaat B, saat näkyviin hakasuluissa b ja /b. Välissä vilkkuu kursori, kun kirjoitat siihen saat vahvennettua tekstiä (on tää selostaminen vaikeaa).
Siis näin tämä vahvempaa. Voit tarkastella tekstiä välillä alhaalla oikealla esikatselusta ja jatkaa taas. Myöhemmin  voit vahventaa tekstiä maalamalla ensin teksin ja sitten klikkaamalla B.
Tiedätkö miten maalataan teksti?

Yleensä kannattaa kirjoittaa ensin  teksti ja sitten vasta esim. vahventaa B.llä  tai I:llä, siis tehdä kursiivia tai vieressä on allaviivattua tekstiä aikaansaava U jne.
Kirjaimien eli fonttien lajin saat valittua, kirjaimien koon ja voit valita värinkin. (klikkaa alaspäin osoittavaa nuolen päätä)

Siitä tekstin maalamisesta

Kirjoitan tähän ensin tekstiä, josta osan haluan maalata korostaakseeni tiettyä asiaa.  Vieläköhän koululaiset laulaa Totuuden henki. johda sinä meitä vai onko laulut mennyt koulussakin iskelmän puolelle, vaikka näin Mun  mummoni muni mun.

Haluan korostaa virren nimen. Vien hiiren osoittimen (kursorin) T-kirjaimen eteen ja painan hiiren vasemmanpuoleista korvaketta ja pidän sitä painettuna ja siirrän samalla hiirtä oikealle siihen asti, kunnes meitä-sanakin on maalattu.
Jos hiiren käyttö on vaikeaa, pidä shift-nappula (nuoli ylöspäin vasemmalla näppäimistössä)alhaalla T-kirjaimesta alkaen ja paina oikealle osoittavaa nuolta -> toistuvasti. (näppäimistössä oikealla <-, nuoli ylös ja alas ja ->)

Kun olen maalannut, valitsen vinon I ja valitsen sitten perään väriksi tumman sininen. Sitten maalaan iskelmän nimen ja valitsen kursiivin ja punaisen värin

Tämä on tulos:

Kirjoitan tähän ensin tekstiä, josta osan haluan maalata korostaakseeni tiettyä asiaa.  Vieläköhän koululaiset laulaa Totuuden henki. johda sinä meitä vai onko laulut mennyt koulussakin iskelmän puolelle, vaikka näin Mun  mummoni muni mun.
...
Luulen Paulinan saaneen tekstin kulkemaan sivun poikki klikkaamalla kuvaketta <-M<-. Näkyviin tulee hakasuluissa M  /M kursorin vilkkuessa välissä. Kirjoitan väliin tekstin: Tätä on pakko kokeilla. kurkistan esikatseluun ja siellä näkyy:

Tätä oli pakko kokeillasitten maalasin tekstin ja klikkasin B. Klikkasin esikatselun.
Tätä oli pakko kokeilla
Siten sitten maalasin taas tekstin ja valitsin fontin kooksi 18 ja samalla vaihdoin väriksi punaisen

Tätä oli pakko kokeillasaa nähdä mitä tulee, katson esikatselussa välillä

Siellä ne kulkee poikkisivun. Kokeilkaa rohkeasti, sillä esikatselussa voitte aina katsoa aikaansaannoksen.

innostuin kirjoittamaan vajavaisilla tiedoillani. Kokeilkaa ja kertokaa terveisiä kuin  kävi.

Korpela sais kirjoittaa ohjeet

Lidi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Kevään merkkejä...
« Vastaus #6 : 18.04.2012 16:05:43 »
Korpelan ohjeita odotellen!
Kokeilu mielessä kirjoitan. Odotan oikeita kevätilmoja, tänään vain räntäsadetta. Viikko sitten olin vielä Lapin lumilla,  siellä vielä hyvät hiihtokelit. 8)

Kevät toi, kevät toi,muurarin,,, ;)

Liena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Vs: Kevään merkkejä...
« Vastaus #7 : 18.04.2012 22:13:11 »
Missä päin Lapissa hiihtelit? Luulisin,että vielä vappunakin voi esim.Muoniossa hiihdellä.