Kirjoittaja Aihe: Marja-Aiheita  (Luettu 14002 kertaa)

espen

  • Vieras
Marja-Aiheita
« : 23.09.2012 17:44:06 »
Tässä marjoja:



Lienevätkö hapokkaita ?

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Marja-Aiheita
« Vastaus #1 : 24.09.2012 08:27:09 »
Mitähän lienee nuo Espenin marjat,puolikypsiä puolukoita...


Tämä syksy onkin vähän outo marja ja sienisyksy.
Marjoja on kyllä metsissä ollut runsaasti.
Puolukat piti poimia vähän raakoina jos niitä aikoi saada.
Kun yöpakkasia ei ole ollut niin kypsyminen ei ainakaan täällä itä-suomessa kovin nopsaan tapahtunut.
Kun nyt mökkireissulla menin tutuille,hyville marjapaikoille ,olikin pettymys.Onko joku kerännyt kaikki puolukat.
Mutta ei,ne olivat jo karisseet pois,vain muutama marja enää tertussaan ja loput maassa..

Sienitilanne sama.Rouskuja ei vain ole tullutkaan vaikka vettä sataisi kuinka paljon..

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Marja-Aiheita
« Vastaus #2 : 24.09.2012 12:06:00 »
Voi minun tyhmyyttäni.Nyt keksin tuossa tyrnimarjoja siivoillessa.että tietenkin karpaloita,
ei mitään kypsiä vielä kylläkään.
Karpaloita olen kerännyt paljonkin  ,aikaa vaan on siitä jo 50v.
Siihen aikaan kun oltiin maanviljelijöitä meillä oli omat karpalosuotkin.
Vuosikymmen sitten kävin katsomassa,eipä ollet enää suotakaan kun se ojitettiin silloin aikanaa..

espen

  • Vieras
Vs: Marja-Aiheita
« Vastaus #3 : 24.09.2012 13:09:21 »
Voi minun tyhmyyttäni.Nyt keksin tuossa tyrnimarjoja siivoillessa.että tietenkin karpaloita,
ei mitään kypsiä vielä kylläkään.
Karpaloita olen kerännyt paljonkin  ,aikaa vaan on siitä jo 50v.
Siihen aikaan kun oltiin maanviljelijöitä meillä oli omat karpalosuotkin.
Vuosikymmen sitten kävin katsomassa,eipä ollet enää suotakaan kun se ojitettiin silloin aikanaa..

Jess, Anniliisa, olivat karpaloita, mutta eivät kypsiä vielä. Oli vaan pakko poimia, koska tiesin, että parin päivän päästä ne olisikin poiminut joku toinen.

Onhan meikäläisellä vielä muitakin karpalopaikkoja, niistä sitte lokakuun puolella saadaan jotakin, siis jos saadaan?

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Marja-Aiheita
« Vastaus #4 : 24.09.2012 16:50:35 »
Meillä mennään suolle vasta lokakuussa tai vasta seuraavana keväänä. Lumien lähdön jälkeen karpalot ovat parhaimmillaan.
Täällä on aika vähän marjanpoimijoita, niinpä ei tarvitse pelätä jonkun ehtivän edelle.

Anniliisa sai tyrnimarjoja. Meillä kävi hieman paremmin kuin viime vuonna, jolloin vain muutama marja tuli. Nyt on saalis ehkä puoli litraa. Ei se kertomani kukkivana siirretty pikkuinen poika riittänyt tyttötyrneille.

Kunhan sade loppuu, pitää hakea ne vähäiset talteen.

espen

  • Vieras
Vs: Marja-Aiheita
« Vastaus #5 : 24.09.2012 17:14:49 »
Anniliisa sai tyrnimarjoja. Meillä kävi hieman paremmin kuin viime vuonna, jolloin vain muutama marja tuli. Nyt on saalis ehkä puoli litraa. Ei se kertomani kukkivana siirretty pikkuinen poika riittänyt tyttötyrneille.

Hyvä, että otat ne vähäisetkin talteen. Me kun täältä Rauman Sataman kyljestä kotoamme  lähdemme kävelylle, niin takaan että 1-2 ltr, on melko pian poimittu.

Ja puhtaita ovat.

espen

  • Vieras
Vs: Marja-Aiheita
« Vastaus #6 : 09.10.2012 17:23:52 »
Meillä mennään suolle vasta lokakuussa tai vasta seuraavana keväänä. Lumien lähdön jälkeen karpalot ovat parhaimmillaan.
Täällä on aika vähän marjanpoimijoita, niinpä ei tarvitse pelätä jonkun ehtivän edelle.

Anniliisa sai tyrnimarjoja. Meillä kävi hieman paremmin kuin viime vuonna, jolloin vain muutama marja tuli. Nyt on saalis ehkä puoli litraa. Ei se kertomani kukkivana siirretty pikkuinen poika riittänyt tyttötyrneille.

Kunhan sade loppuu, pitää hakea ne vähäiset talteen.

Meillä taas jonkun pienen kävelymatkan päässä löytyy tälläisiä tyrnimarjapensaita.



Eikä ole edes ainoa.

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Marja-Aiheita
« Vastaus #7 : 09.10.2012 23:24:42 »
Espen,
nyt olen kateudesta ihan vihreä.

Ovatko kuvan tyrnit luonnossa kasvavia pensaita vai jalostettuja? Voiko villityrneistä poimia kokonaisia marjoja, vai puristetaanko niistä mehua pelkästään?

Yksi tuttavamme tarjosi tyrnejään meille poimittaviksi, mutta marjat olivat niin kypsiä että särkyivät sormissa hellästä otteestani huolimatta. Lisäksi oksat olivat hirveän piikkisiä.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2012 10:57:07 kirjoittanut Justiina »

espen

  • Vieras
Vs: Marja-Aiheita
« Vastaus #8 : 10.10.2012 06:12:11 »
Espen,
nyt olen kateudesta ihan vihreä.

Ovatko kuvan tyrnit luonnossa kasvavia pensaita vai jalostettuja? Voiko villityrneistä poimia kokonaisia marjoja, vai puristetaanko niistä mehua pelkästään?

Nuo pensaat, taikka puskat, niinkuin täällä sanotaan kasvavat kyllä Kaupungin rajojen sisällä, mutta ilmeisesti Kaupungin puutarha on ne istuttanut.
Mutta löytyyhän täältä aivan läheltä myös sellaisia tyrnimarjapuskia, jotka ovat aivan varmasti luontoäiti tuottanut. En ole huomannut mitään eroa, samanlaisia ovat.

Varovasti yksi kerrallaan täytyy marjat napsia, niin ainakin me teemme, hidasta se on, mutta onhan eläkeläisellä aikaa. Itse marjahan ei ole piikkinen, mutta kasvin oksisto on teräviä piikkejä täynnään. No, piikki pistää joskus, mutta mielestäni täällä Foorumilla saa kyllä enemmän piikitystä, kuin konsanaan tyrnejä poimiessa.

Hemuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Marja-Aiheita
« Vastaus #9 : 10.10.2012 09:04:32 »
En ole koskaan osunut paikkaan missä tyrniä kasvaisi luonnonvaraisena. Tiedän kyllä niitä rannikolta löytyvän.
Tyrni on Satakunnan maakuntakasvi, mutta näkyipä myös olevan espenin kaupunkikasvi, siis Rauman....
- Unohda virheet joita ei voi korjata,
mutta älä erehdysten tuomaa oppia. -

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Marja-Aiheita
« Vastaus #10 : 10.10.2012 09:59:53 »
Sama tyyli on minullakin poimia tyrnejä kuin Espenillä
Yksi kerraalla vaan niitä napsitaan astiaan.
Hidasta mutta hauskaa hommaa.Varsinkin jos sää sattuu olemaan vielä lämmin ja aurinkoinen.

Minun veljeni asuu Hangossa ja kerää tyrnejä siellä rantakallioilta luonnosta.
Kertoi että ei ole tavatonta huomata myöskään hukkuneen ruumista siellä Suomenlahdessa kellumassa.
Vähäkös noita ihmispoloja tippuu laivoista..

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Vs: Marja-Aiheita
« Vastaus #11 : 10.10.2012 11:09:59 »
Kävin korjaamassa virheen. Marjat eivät ole piikkisiä, oksat ovat! ;D Sitä se on kun yöllä kirjoittaa.

Meidän omissa tyrneissä ei ole niin paljon piikkejä kuin kertomani tuttavan pensaissa. Ovat jalostetumpia? Sitten meidän tyrneissä on jonkinlaista kantaa niin että marjasta saa otteen, ovat lisäksi suurempia kuin kertomani piikkioksaiset. Niissä marjat ovat tiukasti oksissa kiinni. Kokeilin leikata marjoja irti "kirurginsaksilla" (jostakin kulkeutuneet kapeateräiset pienet sakset), mutta leikkaava terä ei mahtunut marjan ja oksan väliin. Sain yhden kiisselin marjat kerättyä ja verisiä haavoja lisäksi. PP menetti malttinsa jo aikaisemmin!
Sinne jäi marjat puskaan. Kyllä minä niin mieleni pahoitin...