Keskustelualueet > Koti

Ruokaa ja leipomuksia.

<< < (2/38) > >>

Annuska:
Kiitos Justiinalle ja Hemulille.Onko Justiinalla ollut kasvamassa kesäkurpitsoja kun olet säilönyt monin eri tavoin.Minäkin olen joskus tehnyt aikoinaan jotain kurpitsa-salaattia vai pikkelssiäkö oli koska siihen tuli etikkaa muistini mukaan.Minua kyllä on kiinnostanut kesäkurpitsa ja olen tehnyt siitä moussakan tapaista laatikkoakin.Olen sitä kyllä joskus tehnyt oikein munakoisostakin.Ne molemmat ovat sellaisia että tulee ihan liian harvoin käytettyä.Bataatti minua kiinnostaa myös mutta olen vain maistanut valmista jotain Saarioisten bataattilaatikkoa foliovuoassa.

Hemuli:
Kiva, kun reseptit kiinnostaa.

Ostin joskus bataattia ja laitoin sen lanttulaatikkoon, en osaa sanoa, että se siinä mitenkään olisi säväyttänyt.
Yksistään siitä laatikkoa tehtäessä taitaisi korvata imellytettyä perunalaatikkoa.
Pitääpä joskus kokeilla, jouluksi ehkä. Hinnaltaan se oli muistaakseni aika arvokasta.

Justiina:

--- Lainaus käyttäjältä: Annuska - 11.10.2012 19:09:10 ---.Onko Justiinalla ollut kasvamassa kesäkurpitsoja kun olet säilönyt monin eri tavoin.
--- Lainaus päättyy ---

Kyllä oli, kolme kappaletta. Pukkasivat vimmatusti satoa. Pakastin niitä viipaleina ja raasteena talven varalle, sitten tein hilloa omenasta, kesäkurpitsasta ja marja-aroniasta sekä puolukka-kesäkurpitsahilloa hillosokerin avulla. Luulin, että edelliseen pitäisi olla oikeaa kurpitsaa, mutta kiinteä kesäkurpitsa sopi oikein hyvin.

Etikkasäilykettä en tänä vuonna tehnyt.
Kakkua kannattaa kokeilla, se on yllättävän hyvää. Ainoastaan soodaa vähän vierastan ja ihmettelen, kun kakussa ei ole hapanmaitotuotteita. Tuoreessa kakussa soodan haju tuntui selvästi.

Olemme syöneet kesäkurpitsaa laatikkona, sosekeittona ja friteerattuna (pannulla öljyssä kuullotettuna) lisäkkeenä. Niin, ja wokattuna muitten kasvisten kanssa. Melkein miten vaan, muttei kermavaahdolla kuorrutettuna  ;D

Hemulin vinkkaama kaalisalaatti on todella hyvää. Kokemusta on. Jossakin ohjeessa porkkanaa ei laiteta ollenkaan, mutta minustakin porkkanan ja kaalin liitto toimii maun ja ulkonäön suhteen hyvin.

Anniliisa:
Puolukkakakku.

   5di vehnäjauhoja
   3dl sokeria
   1.5tl soodaa
   2tl piparkakkumaustetta
   sekoita kuivat aineet,

   1dl ruokaöljyä
   3dl maitoa.
   2 kananmunaa
   1,5dl puolukkasurvosta
   sekoita ja laita varovasti sekoitellen jauhoseokeen.
  Laita voideltuun melko suureen vuokaan ja paista 175 ast. noin tunti..
 On kevyempi mutta maukas kakku. ainakin meille painoamme tarkkaileville..

 





Hemuli:
Kyllä nyt riittää kakkureseptejä kokeiltavaksi.
Annuskan appelsiinikakun tein tänään ja hyväksi on havaittu, kiitos ohjeesta.
Ihanan pehmeää, perunajauhot varmaan tekevät sen pehmeäksi.
Seuraavalla kerralla kokeilen siihen omenahilloa, sitä kun on omasta takaa.

Omenahilloa tulee myös seuraavaan kakkuun, jota olen usein tehnyt.

Vironperän kakku.

3 dl maitoa
3 dl sokeria
4,5 dl jauhoja
2 tl soodaa
2 tl kanelia
1 tl neilikkaa
1 tl inkivääriä
1,5 dl voisulaa
1 dl omenasosetta
3 rkl calvadosta

Sekoita kaikki aineet rivakasti vatkaten tai monitoimikoneessa. (älä kuitenkaan sekoita liian kauan, ettei tule sitkeää). Kumoa taikina voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan ja paista 175 asteessa runsas tunti.

Meillä mitään calvadosta, konjakkia olen joskus laittanut, mutta ilmankin voi tehdä. 
Mitenkäs Vironperällä, kun Johannes oli vallan absolutisti!  :D


Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta