Kirjoittaja Aihe: Turinoita lapsuudesta  (Luettu 6842 kertaa)

espen

  • Vieras
Turinoita lapsuudesta
« : 20.10.2012 20:10:33 »
Minun äidinpuolen  isoisäni oli usein liikekannalla miettien joitakin syvällisiä, maailmaamullistavia, arkipäiväisiä, sekä monenlaisia muitakin asioita. Hän saattoi keitellä siellä Honkajoella, Pohjois-Satakunnassa metsän siimeksessä muutakin kuin makkarasoppaa.

Oli lyhyt mies, mutta "tulikiukkuinen", kun poikkipuolista sanaa tuli liikaa ulkopuolisilta, niin äkkiä tarttui puukkoon kiinni. Muistelen kyllä vanhaa "Vikkiä",  siis Vihtoria, isoisääni  suurella lämmöllä.

Hevosen kanssa oltiin työssä ja toimessa 1950-luvulla.  Vikin kanssa yhdessä tehtiin tilan töitä, olin alle 10 vuotias.. Paljon olen häneltä oppinut muutakin kuin pontikan keittoa, muunmuassa sen, että kun tuli sylki suuhun, niin hän räkäisi sen tuvan lattialle.

Kukapas nykyinen Talon  isäntä, "tohvelisankari" uskaltaa tehdä saman?

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Vs: Turinoita lapsuudesta
« Vastaus #1 : 20.10.2012 22:07:31 »
  Älä hyvä mies edes yllytä noita syljeskelijöitä.

 Onhan se niin ruma ja huono tapa nykyään muotivillitys nuorison keskuudessa.
Missä vaan on koolla noita housut melkein kintuissa roikkuvia nuoria miehiä maleksimassa niin kyllä siellä osataan
 myös tuo syljeskely. mikä heillä lienee siihen tarvis,tuskin sentään se mällin pureskelu niinkuin ennen vanhaan
niillä vaareilla oli. Eikös heillä sentään ollut ne sylkikupit siellä tuvan penkin alla...

matleena

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 999
  • Saturnus Sininen Planeetta Alfa II
    • Profiili
Vs: Turinoita lapsuudesta
« Vastaus #2 : 23.10.2012 23:08:24 »
.
  Kenenkään en ole nähnyt mihinkään syljeksivän.

espen

  • Vieras
Vs: Turinoita lapsuudesta
« Vastaus #3 : 24.10.2012 06:44:44 »
Minä olen kyllä nähnyt ja paljon muutakin.

Miehillä oli tapana (1800-luku-1900 luvun alku) syljeskellä lattialle tupakan jämät.

Sylkykuppi oli käytössä, mutta liian kaukana takasta.
Vieraana ollut henkilö sanoi: " Jos et siirrä tuota astiaa kauemmaksi,
niin syljen siihen" :D Niinpä astia siirtyi.. kaunistahan siihen on syljeskellä?

Kuvan sylkykuppi Kokemäeltä

Lattialle syljeskely alkoi yleisesti vähentyä vasta 1800- ja 1900-lukujen taitteessa, jolloin sylkykupit yleistyivät