Kirjoittaja Aihe: Wanhoja työtapoja ja Talkoohenkeä sanoin/kuvin, joko/tai  (Luettu 8106 kertaa)

espen

  • Vieras
 Tässä kuvassa muistaakseni Sota-ajalta talkooporukkaa puutalkoissa. Isojakin taloja lämmitettiin puilla. Mielestäni tuossa kuvassa, jossa näkyy myös isäni on talkoissa väkeä, jonka läheiset asuivat Porin Puuvillatehtaan työläisten kivitalossa,  kaksi, tai kolmikerroksinen talo, jossa mummullanikin, joka teki 60-vuotisen päivätyön tehtaalla, oli Hellahuone ihka omassa käytössään.

 

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Onpa porukka hienona talkoissa. Varsinkin vasemmanpuoleisessa kuvassa on herroilla jopa solmioita, huopahattuja ja eräällä kävelykeppi. Tosin siihen aikaan oli paljon invalideja kuvissa.
Pidän kovasti näistä mustavalkoisista kuvista. Niissä on syvyyttä ja sävyjä.

Minulla ei ole kuvaa laittaa, mutta muisto perunannostotalkoista aivan 50-luvun alussa. Koko koulu käveli muutaman kilometrin päähän perunamaalle. Hevosella aukaistiin vako ja kaikki lapset käskettiin perunoita keräämään. Työrupeamat olivat melko lyhyitä, oli ruokatauko ja mehutauko, eikä työpäivä ollut muutenkaan kovin pitkä. Oli mukavan erilainen kolupäivä, mutta opettajan silmän välttäessä pojat heittelivät perunoilla ja savikokkareilla meitä tyttöjä. Minä paiskasin takaisin ja jäin heti kiinni itse teossa. En sentään jäänyt jälki-istuntoon.
Koululle saatiin talosta ilmaiset perunat talveksi. Luulen kyllä, että talonväki joutui keräämään meidän jäljiltä melko monta laatikollista perunaa.

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Komiat on miehet ja lippa- ja lierihatut! Ja lunta ei ole, vaikka marraskuinen kuva!

Perunatalkoita meidänkin pellolla oli, mutta sitten vastavuoroisesti meidän perunannostoneella mentii naapuritalojen pelloille. Samoin isä niitti naapureiden heinää, minä ajoin hevoskäyttöistä (ensialkuun, sitten traktori) haravakonetta ja vastavuoroisesti meillä oli seivästysväkeä naapureista.

Mukavia kesiä ja vettä ei satanut koskaan!!! Aika kultaa!

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Tässä kuvassa muistaakseni Sota-ajalta talkooporukkaa puutalkoissa. Isojakin taloja lämmitettiin puilla. Mielestäni tuossa kuvassa, jossa näkyy myös isäni on talkoissa väkeä, jonka läheiset asuivat Porin Puuvillatehtaan työläisten kivitalossa,  kaksi, tai kolmikerroksinen talo, jossa mummullanikin, joka teki 60-vuotisen päivätyön tehtaalla, oli Hellahuone ihka omassa käytössään.

 
 
Vasta oikein tarkasti kun katoin Espen tuota vasemmanpuolen kuvaa, niin voisko olla
että siinä rakennetaan jumalattomakokoista tervahautaa..
Saattaa olla luulookin.