Kirjoittaja Aihe: Kiva Kalle  (Luettu 12046 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Kiva Kalle
« : 14.10.2011 16:05:52 »
Aloitin uuden harrastuksen: Lukupiirin. Saamme kirjan, jonka luemme ja siitä sitten keskustelemme. Nyt on menossa: Hanna Tuurin Orapihlajapiiri.

Keskustelimme viimeksi mielisaduista. Esiin nousi Kolme pientä porsasta, Ruma ankanpoikanen, Pieni merenneito ym. Tuttuja kaikille.

Mun päässäni on kummitellut lapsuuden pieni kirjanen: Kiva Kalle. Pätkiä siitä muistuu mieleen. Lapsena "lopotin" sen ulkoa kannesta kanteen.

" Katsos Kalle-poka on asultansa moitteeton.
  Tahraakaan ei siedä pientä, niin hän astuu Suomennientä.
   Aina hiuksin kammatuin, reippain mielin, hymysuin.
   Pesee kädet, korvansakin, hoitaa, hankaa hampaitaankin.
   Kiiltäviksi kengät voitaa, aina asuansa hoitaa.
   Kivan Kallen kaltaisesta riittää kyllin kertomista" jne.......

Nyt on hakusessa Pääkirjaston lastenosaston arkistosta kyseinen kirjanen. Odotan innolla, saanko vielä pitää kädessäni lapsuusmuistoa.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Anniliisa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 938
    • Profiili
Re: Kiva Kalle
« Vastaus #1 : 18.10.2011 10:59:32 »
Mietin juuri eikö voitaisi keskustella vaikka syksyn uutuus-kirjoista.
Luen paljon,kirjasto on aivan låhellä mutta lähipiiriini ei kuulu oikein sellaista ihmistä jonka kanssa voisi vaihtaa ajatuksia näistä luetuista kirjoista.
Raija Orasen Nimeltään Kekkonen oli mielestäni yllättävän paljastava.
mietin jopa voiko kaikki olla toduuten mukaista,kyllä varmaan..
Hirvisaaren Katariina ei antanut sitä mitä sieltä etsin..
Kaari  Utrion Oppinut-neiti kyllä lunasti paikkansa,olen Utrion kirjoista aina pitänyt.
Nyt on yö-pöydällani Antti Tuurin  Ikitie.
Pidän Tuurin kerronta-tavasta.
Kun joku teistä on lukenut jotakin näistä kirjoista niin odotan mielipiteitänne.
Pumpulin Kiva Kalle on minulle aivan tuntematon ,toivottavasti löydät sen .luin jostakin mietteen että
kirjojen ystävä ei mene koskaan nukkumaan yksin..
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Re: Kiva Kalle
« Vastaus #2 : 18.10.2011 20:44:22 »
Mukava kun tulit taas Anniliisa!
Olen minäkin elvyttänyt lukemisharrastustani. Olen muuttunut entistä huonounisemmaksi. Valvottuina yön tunteina teen sanaristikoita tai luen.

Joskus entisessä elämässäni asuin kirjaston kanssa samassa pihassa. Silloin liityin kirjaston lukupiiriinkin ja ehdin ensimmäisenä nappaamaan uutuuskirjat. Lukupiiri oli "henkevöittävä" harrastus naisvoimistelun ja puulaakilentopallon ohella.

Nyt asun kaukana kaikesta, mutta onneksi kirjasto on kuntakeskuksessa olemassa ja siellä palvellaan hyvin. Laitoinkin Anniliisan uutuuskirjat tilauslistalle. En ole vielä lukenut niistä yhtään. Kaari Utrion kirjoista yleensä pidän, Hirvisaari ja Oranen eivät kuulu ennakkosuosikkeihin, mutta uteliaisuudesta taidan tutustua. Orasen haastattelun kuulin radiosta, hänellä on mielenkiintoinen näkökulma Kekkoseen.

Nyt yöpöydällä on Paul Austerin uusin suomennettu kirja Sunset Park. Kirjassa kuvataan vuoden 2008 lamaa ja kolmen sukupolven elämäntarinoita.

Pumpulin Kalle on minullekin ihan vieras.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

kivan kallen kaveri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Kiva Kalle
« Vastaus #3 : 17.11.2011 21:04:57 »
Hei!

Olen historian ja museologian opiskelija Turun yliopistossa ja teen parhaillaan museologian seminaarityötä juuri "pumpulin" mainitsemasta Kiva Kalle -kirjasta. Olen epätoivoisesti etsinyt ihmisiä, tietolähteitä, muistelijoita, joilla olisi jotakin sanottavaa kirjasta. Hyvä "pumpuli", voisitko avustaa minua tässä hankkeessani? Itselläni on kyseinen kirja, koska olen saanut sen tuttavilta, joilla se on ollut heidän ollessaan lapsia. Myös äitini on lukenut kirjaa lapsena ja minullekin sitä on jo pienenä luettu eli kirja on kovinkin tuttu henkilökohtaisesti, mutta muuta tietoa siitä ei sitten löydykään. Vaikka en ehkä kuulukaan tämän foorumin käyttäjäkuntaan, niin yllätyin kovin iloisesti löydettyäni googlen avulla tämän keskustelunne. Kiitos jo etukäteen, jos viestini saa vastakaikua  :)

Oikein mukavaa talvea!
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Re: Kiva Kalle
« Vastaus #4 : 18.11.2011 13:08:55 »
Hupsista!

Tämähän menee mielenkiintoiseksi.

Kallea etsitty "kissojen ja koirien kanssa." Kaupunginkirjastosta ei löytynyt. Sain ohjeeksi etsiä Yliopiston ja Åbo Akademin kirjastoista. Se on vielä tekemättä.

Tänään sitten "tärppäsi", löysin Huutonetistä ilmoituksen, että Kiva Kalle on myynnissä. Luulin jo, että myöhästyin, kun sivu oli suljettu. Vaan eipä mitään, Kalle on tulossa postissa minulle!

"Jos oot tosissas" (Finlanders) kivan kallen kaveri, niin kerron mielelläni, mitä muistan Kallesta.

Yhteystietoni saat Goldenagen Ylläpidolta, asia sovittu heidän kanssaan. Heidän tietonsa saat Googlettamalla. Ylläpidolle täytyy tietysti jotenkin todistaa, että et ole "valelääkäri".  :)
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

kivan kallen kaveri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Kiva Kalle
« Vastaus #5 : 18.11.2011 22:44:08 »
Hei taas :)

Olen kyllä hyvinkin tosissani ja kiitollinen avustasi. Mutta en löytänyt ylläpidon yhteystietoja tai miten saisin heihin yhteyden. Joten voisitko laittaa minulle sähköpostia osoitteeseen sallapirita@hotmail.com niin voimme sitten sitä kautta jatkaa keskustelua  :) Lupaan, että en ole vale-mikään  ;) Ja niin, Kalle kyllä löytyy Yliopiston kirjastosta ainakin, mutta nyt oletkin jo saamassa oman kappaleesi postissa ja se on hyvä.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Re: Kiva Kalle
« Vastaus #6 : 25.11.2011 18:34:41 »
Kiva Kalle palasi luokseni tänään, lähes 70-vuoden erossaolon jälkeen. Jälleennäkeminen oli riemukas!  :D
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Re: Kiva Kalle
« Vastaus #7 : 18.01.2012 09:21:23 »
No niin. Upeeta, että Kiva Kalle saa arvoisensa kohtelun.

Nyt on pumpuli haastateltu " kivan kallen kaverin " seminaarityöhön. Odotan innolla lopputulosta.

Ihmeen paljon syntyi juttua pienestä, 11-sivuisesta kirjasesta.

Jännää nähdä, miten omat lapsenlapseni, tämän päivän runsauden keskellä elävät, suhtautuvat mummin lempikirjaan.  :D
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Vs: Kiva Kalle
« Vastaus #8 : 06.05.2012 11:46:37 »
En mitenkään malta olla nostamatta Kivaa Kallea vielä kerran esille. Sain "Kivan Kallen kaverin" seminaarityön. Oli oikein mielenkiintoinen. Paljon hän oli pikku kirjasesta saanut esiin.

Jäinkin miettimään, että enemmän nuorten pitäisi käyttää hyödykseen meidän "vanhojen" muistoja, osaamista ja tietotaitoa. Tämänkin palstan osallistujilla on varmaan monenmoista muistoa ja osaamista. Yksi tietää, miten "rauta taipuu", toinen osaa tehdä pisteaitaa ym.

Meidän pitää varmaan alkaa kerätä "Muistojen kirjaa".  :)