Kirjoittaja Aihe: " seitti polun sulki......"  (Luettu 11782 kertaa)

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
" seitti polun sulki......"
« : 27.08.2011 10:50:17 »
" seitti polun sulki, tiesin että toisen luokse sinun tiesi kulki........"

Aamuaikainen lehdenhakumatka: aurinko porotti pilvettömällä taivaalla, lämpöä 18 astetta. Kosteassa ruohikossa taidokkaita seittikudelmia. 22 pääskystä istui langalla tasaisena rivistönä. Kypsää viljaa polun molemmin puolin. Milloinkahan alkavat puida? :)
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Re: " seitti polun sulki......"
« Vastaus #1 : 27.08.2011 21:37:32 »
Minun postilaatikkoni on tänään ja vielä huomen aamulla 42 km:n päässä. Luen vanhoja uutisia lehtien palstoilta.

Toki olen kuitenkin "ajan tasalla" maailman menosta, sillä istun langattoman, erittäin hyvin toimivan nettiyhteyden parissa. Toisella silmällä ihailen peilityyntä järven selkää, vain muikkuverkkojen liput ja polat kertovat, että kalastajat ja harrastelijat ovat olleet järvellä. Minäkin menen aamukahdeksalta nostamaan viittä muikkuverkkoa, joista kaksi on minun.

Ilta on mahtava elokuinen "sametti-Ilta", lämmin ja kostea. Erittäin kaunis ja lämmin päivä takana päin.

Kuutamoiltoja odottaen

Piikatyttö
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Re: " seitti polun sulki......"
« Vastaus #2 : 30.08.2011 05:26:49 »
Uni loppui pikku painajaiseen. Joku Woo-doo kai vainoo edellisestä" elämästä.
Hyvä se , tulee tutustuttua tähän uusiintuneeseen Foorumiinkin, täällähän näkyy jo kaikenlaiset
hengentuotteet entiseltä ajalta.
 Piikatyttö se luo paratiisiaan maanpäälle entisellä tarmokkuudella, on muuten "sinnikäs mimmi",
käynyt lävitse koko rakentamisen arsenaalin, maalarista- rappariin ja kaikkea siltä väliltä.
_ jos olisin kakskymmentävuotta nuorempi niin lainaisin naapurista hevosen sekä rattaat ja lähtisin
kosioretkelle, polliisi Reinikainen puhemiehenä.
  Muistissa on piikatytön kutsu keväältä, että Agelaiset kootaan melkein jo tupareihin".
Olisi se elähdyttävää soudella muikkuverkoilla ja katsella kuuta yksin tai porukalla. Tältäsyksyltä varmaan kyllä
jää haaveeks, mutta jos ei dementia kaikkea vie niin voin muistaa lupauksen vielä ens vuonnakin.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
" seitti polun sulki......"
« Vastaus #3 : 30.08.2011 22:49:45 »
Kiitos Kropsu "kehumisista"!

Sunnuntaiaamuna menin soutajaksi muikkuverkkojen nostoon ja minun "12- ja 14-silmäisissä" verkoissa oli yhteensä yksitoista muikkua!!! Meitä venekuntalaisia oli useampikin ja naapuruston isännän verkkoihin oli uinut 15 kg muikkua samasta järvestä edellisenä yönä! Eli tasan eivät käy onnen lahjat.

Loppuviikolla kokeilemme muikkuonnea uudestaan. Toki pitää laittaa harvempisilmäinenkin verkko, jotta siiat, kuhat ja ahvenetkin tulisivat verkkoihin. Järvemme on hyvin kalaisa.

Kutsuni on ollut aivan aito, mutta Goldenilaiset säntäävät sankoin joukoin taas Siilinjärven Kunnonpaikkaan. Minä en sinne nyt ehdi, vaikka mieli tekisikin. Eikä tuo matkakaan mahdoton olisi. Puolitoista tuntia voimassaolevilla nopeuksilla kohti pohjoista. Paikka on minulle tuttu, olen ollut siellä muutama vuosi sitten viikonlopun kokoustapahtumassa.

Elokuisin terveisä kaikille foorumilaisille

Piikatytöltä, joka taas huomenna kiiruhtaa rantamaisemiin.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Haluan jatkaa juttua "verkostoista".
Minulla ulkona pieni avokatos, jonne on mukava hetki istahtaa varsinkin illalla. Useana iltana olen poislähtiesäni "törmännyt" seitteihin. Eilen iltahämärässä 30.8. huomasin hämäkäkin roikkuvan ilmassa - vasta taskulampulla valaisten sain näkyvään hienon verkoston, jonka keskipisteessä hämähäkki oli. Hain kameran sisältä kuvatakseni hienon rakennelman.
Laitoin Luonto-teemaan muutaman kuvan. Koska en taida tuntea yhtään hämähäkkiä nimeltä, valistakaa minua, mikä hämähäkki kuvissa on? :)
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Re: " seitti polun sulki......"
« Vastaus #5 : 01.09.2011 10:27:10 »
Tuolla jossakin sivustolla kerrottiin vampyyrihämähäkistä. Se on pallosilmähämähäkki, joka saattaa tulla yöllä sänkyyn ja imeä ihmisverta. Juuri mitään merkkiä ei iholla näy, mutta kutiaa päiväkausia.

Viihtyy erityisesti vanhoissa rakennuksissa. Arvatkaas, tarkistanko tarkoin, kun seuraavan kerra kellistyn mökin sänkyyn!  :o  

En tarkoita, että täällä kuvissa olisi tämä vampyyri.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Re: " seitti polun sulki......"
« Vastaus #6 : 01.09.2011 18:31:37 »
Juksaatko Aarno Korpela meitä?  ;) Entä jos kuvat ovatkin lopusta alkuun eli hämähäkki kutoo verkkoa koko ajan?
En ole koskaan kuullut saati nähnyt, että hämähäkki pystyisi kerimään verkkoaan takaisin kehruurauhaseensa. Lankahan kovettuu ilmaan päästettynä. En usko ennen kuin omin silmin näen. Paljon näkemätöntä tosin on...

En tunnista hämähäkkejä muuta kuin ristihämähäkin eli laulun ristilukin. Paljon niitä lajeja on, huomasin taas viimeksi imuroidessani. Tapasin viisi erilaista veitikkaa, isoja ja pieniä, nurkista lymyämästä. Se siitä metsässä asumisesta koituu. Onneksi en pode hämähäkkifobiaa, mutta keljuttaa kun verkkoja ilmestyy sinne tänne roikkumaan. Näyttää jotenkin siivottomalta  eli käy emännän kunnian päälle.

Eräänä sumuisena aamuna katselin metsänlaidan varvikkoa. Kosteus oli tuonut seitit näkyville. Näytti että joka varvussa on jonkin hämähäkin pyydys. Eipä niitä juuri muuten huomaakaan, paitsi Justiinan pirtissä  :shock:
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Aarno Korpela

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Re: " seitti polun sulki......"
« Vastaus #7 : 04.09.2011 15:36:13 »
Hei Justiina
En sittenkään juksaa, silla vanhassa talossa näkee kaikkea.
Ei ole kovin paljon aikaa, kun tiskipöydän yläpuolella olevasta valaisimesta
laskeutui ohuen siiman varassa pystysuoraan alas hämähäkki n. 2 metriä alemmaksi ja
hetken päästä se oli taas ylhäällä eli keräsi siiman takaisin. Eikä se kestänyt kauan.
Kuvaa en huomannut ottaa. Ajattelin ensin vaistomaisesti hävittää sen, mutta päätin seurata.
Sitä en osaa sanoa, kutsutaanko sitä hämähäkiksi vai joksikin muuksi - vaikkapa tiskariksi.
.....

Justiina kirjoitti:
> Juksaatko Aarno Korpela meitä?  ;) Entä jos kuvat ovatkin lopusta alkuun
> eli hämähäkki kutoo verkkoa koko ajan?
> En ole koskaan kuullut saati nähnyt, että hämähäkki pystyisi kerimään
> verkkoaan takaisin kehruurauhaseensa. Lankahan kovettuu ilmaan päästettynä.
> En usko ennen kuin omin silmin näen. Paljon näkemätöntä tosin on...
>
> En tunnista hämähäkkejä muuta kuin ristihämähäkin eli laulun ristilukin.
> Paljon niitä lajeja on, huomasin taas viimeksi imuroidessani. Tapasin viisi
> erilaista veitikkaa, isoja ja pieniä, nurkista lymyämästä. Se siitä
> metsässä asumisesta koituu. Onneksi en pode hämähäkkifobiaa, mutta
> keljuttaa kun verkkoja ilmestyy sinne tänne roikkumaan. Näyttää jotenkin
> siivottomalta  eli käy emännän kunnian päälle.
>
> Eräänä sumuisena aamuna katselin metsänlaidan varvikkoa. Kosteus oli tuonut
> seitit näkyville. Näytti että joka varvussa on jonkin hämähäkin pyydys.
> Eipä niitä juuri muuten huomaakaan, paitsi Justiinan pirtissä  :shock:
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Justiina

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1190
    • Profiili
Re: " seitti polun sulki......"
« Vastaus #8 : 04.09.2011 20:37:17 »
Uskotaan, uskotaan...
Tulipa mieleen, että olen nähnyt saman ilmiön eli hämähäkki laskeutuu alas ja kohta nousee ylös kuin kumilangan vetäisemänä. Pitäisi tutkia, miten se tapahtuu. Mutta seitin purkamista en ole nähnyt.

Kerran PP piti hämähäkkiä lemmikkinään, uskokaa tai älkää.  Iso hämähäkki oli kutonut pyyntiverkon herran vessan nurkkaan. (Meillä on herran ja rouvan vessat ihan avioliiton pystyssä pysymisen vuoksi. Perimätieto kertoo, että eräskin ero on otettu vessanrenkaan asennon vuoksi.  :lol:  Minä uskon, että onnellisen avioliiton takaa oma vessa ja oma pankkitili. Ja yhteinen huumorintaju.)

Tämän sivujuonteen jälkeen asiaan: Sain siis pyynnön olla imuroimatta herran vessaa, koska siellä oli menossa kiintoisa luonnontieteellien koe. Siellä asusti komea hämähäkki, jolle mies pyydysti kärpäsiä ja muita hyönteisiä. Salamana hämähäkki kiiti paikalle ja kieputti saaliin verkkoon ja imaisi sisukset. Sitten se vetäytyi taas verkon nurkkaan mököttämään. Meillä oli Ihmeellinen luonto -ohjelma ihan suorana lähetyksenä.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

Piikatyttö

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Re: " seitti polun sulki......"
« Vastaus #9 : 04.09.2011 21:49:02 »
Kun olin pikkutyttö, maalla oli vain "ulkohuussi". Tuli sitten sisäwc, mutta kesäisin minä käytin mieluummin tuota ulkosellaista. Monen monta kertaa aikaa ko. huoneessa kului runsaasti, kun piti seurata hämähäkin saalistuspuuhia. Sanoin veljellenikin, ettei hämähäkin seittiä saa rikkoa. Ja joskus taisimme yhdessäkin seurata saalistuspuuhia, ilman, että olisi ollut "huussissa" mitään muuta asiaa toimitettavana!

Toinen mielenkiintoinen juttu olivat kesällä ns. puutiaiset. Lehmien laitumelle meni jossain vaiheessa kesää reitti leppiäkin kasvavan metsikön poikki.
 Minun tehtävänä oli irroitella puutiaiset lehmistä, ettei tulisi ns. punatautia. Joku kerta punatauti yllätti toimenpiteistäni huolimatta jonkun lehmän. Tauti selvisi punertavasta virtsasta.

Joskus ajattelen, että ovat kaupunkilaislapset "kokemusköyhiä". Tosin sota-ajan jälkeen taisivat  kaikki mahdolliset lapset kyllä kesäksi muuttaa maalle, jos vain oli paikka minne mennä.

Olen tosionnellinen maalaisjuuristani.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

kropsu1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 391
    • Profiili
Re: " seitti polun sulki......"
« Vastaus #10 : 05.09.2011 21:28:41 »
Kyllä maalla oli mukavaa. On kyllä vieläkin kun sen oikein oivaltaa, vaan kun oikeaa maalaisympäristöä ei tahdo enää löytää.
Ei korjata heiniä eikä lypsintarhoja ole laitumien veräjällä, ei tosin lehmiäkään, kissa ei seuraa mummua iltalypsylle maidon toivossa,
eikä pojan koltiaista tarvita paarmoja hätistämää.
   Heinäsirkan sirinää ei kuule,,joka tosin iänpuolestakin olisi estettynä, mutta kun ei niitä näekään. Olisiko tehoviljely nekin hävittänyt.

Parmoista muistui mieleeni julma leikki jota harrastettiin, koska niillä ei oikein ollut ystäviä...
paarmalle työnnettiin hento saraheinäntähkä peräaukkoon ja päästettiin lentämään. heinä esti vaakalennon joten sen oli mentävä suoraan ylös, niitä sitten seurailtiin kenen paarma näkyi korkeammalla.  Julmia osattiin sillonkin olla vaikei ohjeita saatukaan netistä.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »

pumpuli

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 903
    • Profiili
Re: " seitti polun sulki......"
« Vastaus #11 : 06.09.2011 13:36:17 »
Kutkuttavan hauska tuo Justiinan vessajuttu.

Jatketaan aiheesta.

Ennen oli tapana tapetoida huusin (Satakuntalaisittain) seinät elokuvatähtien ja kuninkaallisten kuvilla.

Olen jatkanut tätä perinnettä. Mökin liiterinnurkkaan kyhätyn mukavuuslaitoksen seiniin olen kerännyt tanssireissuiltani artistien ja orkesterien kuvia. Jospa artistiparat tietäisivät, mihin heidän kuvansa päätyvät! Yksi seinä on jo täynnä ja toinen täyttymässä.

Mukavaa on istuskellessa lukea seinältä: " Rakkaudella pumpulille, Eino Grön".  ;)
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970 02:00:00 kirjoittanut Guest »